El
flamenc neix de la necessitat d’expressió del poble gitano andalús.
Les
primeres lleis d’aquest art jove es van començar a establir a meitat del s.
XIX, però els primers fets històrics del flamenc daten de finals del s. XIX on es reprodueixen
escrits de la vida popular andalusa.
La
seva evolució es veu afectada en major o menor mesura, per influencies dels
principis dansaires d’altres modalitats i a la vegada, per la gran diferencia
en l’establiment de les lleis i els codis del ball flamenc a tota la resta.
Les
lleis i els codis s’enfoquen a partir del fet flamenc o moment on s’uneixen els
tres elements; cant, ball, toc, per donar forma al ball.
Tècnica
:
La
tècnica del flamenc és única i diferent. No segueix una metodologia ni un
vocabulari fixa. Es basa en la expressió liberal dels sentiments del propi
“bailaor o bailaora”. No es pot comparar amb altres balls. Es deu per exemple a
la manera d’utilitzar el cos o simplement les peculiaritats que comporta el fet
flamenc.
"Hecho flamenco"
"Hecho flamenco"
Cant (Rocío Márquez) |
Ball |
Toc (Paco de Lucía) |
Això,
però, no impossibilita formar-se en prestigioses escoles.
El
ball és l’ham, el flamenc que entra pels ulls, el que salta a la vista.
Viatgers europeus del segle XIX van quedar bocabadats amb l’art de les
balladores i balladors de l’època, precursors, de les formes, els fons i les
estètiques que encara perduren, (La Macarrona, La Mejorana, La Argentinita,
Carmen Amaya...).
Com
a primers testimonis, els viatgers romàntics del segle XIX, van fer
descripcions amb detall sobre els balls que van presenciar en terres andaluses,
molts d’ells en quests primitius escenaris de la dansa flamenca de llavors que
eren els balls de llum d’oli als patis de veïns.
A
mitjan d’aquell segle, el ball andalús començava a exhibir-se en espais més nobles.
Els hotels sevillans podien acollir assajos oberts al públic en el seu saló de
ball, on les acadèmies de l’època de vegades les viaren com a sales
d’exposició, per a públic estranger.
Ja
a principis del segle XX els cafès comencen el seu declivi. I els balls de saló
i les varietats van apartant els balls andalusos. No obstant això, els
contratemps es tornen en vents favorables, dons el ball flamenc dona llavors el
salt als teatres. Com a dames teatrals del ball flamenc tenim a Carmen Amaya, amb una proposta diferent que
apel·lava, per la via directa, al flamenc més visceral. Així, va arrasar en els
mes grans escenaris d’Amèrica, on va fugir desprès d’esclatar la Guerra Civil
espanyola i on es va convertir en una de les estrelles de la dansa
internacional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada